Tips voor een goede nachtrust tijdens je zwangerschap

Al die hormonen die door je lijf gieren, lichamelijke ongemakken, de opwinding over de geboorte en het moederschap wat eraan begint te komen kunnen je nogal wakker houden. Veel vrouwen slapen slecht tijdens hun zwangerschap en daarom staan we je graag bij met wat tips om je nachtrust hopelijk te kunnen verbeteren!

Zorg voor een vaste slaaproutine

Door een goede routine te creëren bereid je je lichaam voor om te gaan slapen en zal dit helpen om ook makkelijker in slaap te komen. Probeer rust en activiteiten gedurende de dag af te wisselen. Het is belangrijk om voldoende rust te pakken omdat maar ook door ook genoeg te bewegen kun je in de nacht beter slapen. Drink ’s avonds geen koffie meer en drink gedurende de dag genoeg water (2 liter) zodat je voor het slapen gaan niet meer hoeft te drinken waardoor je in de nacht moet plassen. Ook is het fijn een uur voor bedtijd alleen nog maar rustige activiteiten te ondernemen en ontspannen lichten aan te zetten of de lichten te dimmen. Hierdoor maakt je lichaam het hormoon melatonine aan waardoor je slaperig wordt. Je kunt bijvoorbeeld een warme douche of bad nemen, en kamille thee drinken of een fijne meditatie doen.

Luister naar je lichaam

Nu je zwanger bent verandert alles en zo ook je slaapbehoefte. Er groeit immers een klein baby’tje in je buik wat van alles vraagt van je lichaam! Dit kost natuurlijk veel energie. Probeer daarom goed te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. Door bijvoorbeeld eens een dutje te doen overdag als je dat nodig hebt. Of laat soms eens lekker de boel de boel en duik eens vroeg je bed in als je merkt dat je lichaam om die rust vraagt.

Een goede slaaphouding

Om zelf makkelijker in slaap te komen kun je zorgen voor de juiste slaapomstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn: een zoutlampje, een fijn bed en een goed kussen. Een zoutlampje creeërt een ontspannen warm licht en reinigt de lucht in je slaapkamer ook nog eens!

Wanneer je buik begint te groeien is het van belang te zoeken naar een fijne houding zodat je lekker kunt slapen. Voor een optimale bloeddoorstroming naar je hart, nieren en baarmoeder kun je het best op je linkerzij liggen. Deze houding zorgt voor een goede voorziening van zuurstof en voedingsstoffen voor je baby. Ook kun je een kussen tussen je knieën leggen om je onderrug te verlichten. Je kan ook op je rechterzij liggen, hoewel het niet erg wordt aangeraden, omdat het gewicht van je baarmoeder op je aderen kan drukken en hierdoor de doorbloeding kan verminderen. Als je wat kussens onder je legt waardoor je stuitje iets omhoog ligt, kun je ook op je rug liggen vanaf het tweede trimester. Vooral als je last hebt van maagzuur is dit een fijne positie.

Een goede mindset creëren

Veel inslaapproblemen worden veroorzaakt door spanning en angst. Wat compleet normale gevoelens zijn als je zwanger bent. Niet alleen de lichamelijke veranderingen zijn er maar mentaal maak je ook heel veel door. Of je nu voor het eerst mama wordt of al een of meerdere kinderen hebt. Je gezinssamenstelling verandert, je relatie met je partner en de relatie met geliefden en vrienden zal veranderen. Neem je tijd en geef jezelf alle ruimte om alles te voelen wat je doormaakt in deze tijd. Als je bewust bent van dit proces kan je er bewust naar toe werken. Hier kun je ook hulp bij zoeken, probeer bijvoorbeeld een yoga of verdiep je in mindfulness! Dit zijn manieren om in contact te komen met je lichaam en geest. En dichterbij je gevoelens te komen.

Gun jezelf de ontspanning die je nodig hebt!

Een fijne manier om te ontspannen is door middel van een heerlijke massage. Hierdoor wordt je helemaal zen en je lichaam ontspant zich helemaal waardoor het melatonine aanmaakt en je makkelijker en lekker in slaap valt. Bij Zwanger & relax bieden wij een aantal fijne arrangementen aan speciaal voor zwangere vrouwen of vrouwen die net zijn bevallen. Zo kun je kiezen voor een heerlijke zwangerschapsmassage van 30,40 of 60 minuten. Deze is al te boeken vanaf €30! Ervaar tijdens deze massage de vele voordelen die het met zich mee brengt. Zo worden onder andere zwaar belaste spieren verlicht en voelen je spieren verlicht en ontspannen. Gezellig samen met een vriendin, moeder, zus genieten van zo’n heerlijke massage? Dat kan ook! Tijdens het Mom to be duo premium arrangement genieten jullie eerst samen van een verwarmd bad. Vervolgens is het tijd voor de massage. Is je vriendin niet zwanger? Dan kan zij genieten van een ontspanningsmassage. Bij het Mom to be duo premium arrangement kun je kiezen uit 30, 40 of 60 minuten lang massage. Hierna is er de gelegenheid om nog even lekker alle massageolie eraf te spoelen onder de heerlijke regendouche. Dit arrangement kun je boeken vanaf €100.